Fizetőeszköz-regisztrációhoz kötött fizetések

A fizetőeszköz-regisztrációs fizetések használata kényelmesebbé teszi a rendszeres vagy visszatérő vásárlást. Ennek két típusa létezik, közös tulajdonságuk, hogy az első fizetés során a vásárló hozzájárul ahhoz, hogy a fizetési szolgáltató regisztrálja a fizetőeszköz adatait és ezzel megkönnyítse vagy automatizálja a jövőben esedékes vásárlásokat és befizetéseket. Az ismétlődő fizetés szereplői a kereskedő, a vásárló és a fizetési szolgáltató (bank).

A fizetőeszköz-regisztrációhoz kötött fizetések két típusa a következő:

  • fizetés vásárlói kezdeményezésre

  • fizetés kereskedői kezdeményezésre

Figyelem!

Megváltozott az ismétlődő fizetések kezelésének módja! Ennek oka, hogy bevezetésre került az Európai Unió Pénzforgalmi Szolgáltatásokra vonatkozó irányelv új kiadása, a PSD2 (Revised Payment Services Directive Two), mely a következő változásokat eredményezte:

  • a korábbi eseti hozzájárulást igénylő (One-click) ismétlődő fizetéseket leváltotta a vásárlói kezdeményezésre indított fizetés, más nevén CIT (Customer Initiated Transactions)

  • a korábbi egyszeri hozzájárulást igénylő (recurring) ismétlődő fizetéseket leváltotta a kereskedői kezdeményezésre indított fizetés, más nevén MIT (Merchant Initiated Transactions

Fizetés vásárlói kezdeményezésre (CIT)

A vásárlói kezdeményezésre indított fizetések (CIT) esetén a vásárló hozzájárul ahhoz, hogy a fizetési szolgáltató megjegyezze a vásárló fizetőeszközének adatait a fizetőeszköz-regisztráció során. A fizetőeszköz-regisztráció megkönnyíti a jövőben esedékes, következő fizetéseket, mivel ilyenkor a vásárlónak elegendő kiválasztani egy korábban regisztrált fizetőeszközt és nem kell ismételten megadni annak adatait.

Korábban regisztrált fizetőeszközzel indított fizetésnél a vásárló már nem kerül át a fizetési szolgáltató (bank) oldalára mivel a fizetés ilyenkor már a háttérben történik. A fizetés eredményéről a vásárló ezután a kereskedő oldalán tájékozódhat.

A fentiek értelmében a CIT tranzakcióknak két esete lehetséges:

  • a vásárló egy fizetőeszközt regisztrál és fizet

  • a vásárló korábban regisztrált fizetőeszközzel fizet

A CIT tranzakciókat minden esetben a vásárló kezdeményezi, aki végig jelen van a fizetési folyamat során a tranzakció befejezéséig (függetlenül attól, hogy éppen fizetőeszközt regisztrál vagy egy korábban már regisztrált fizetőeszközzel fizet).

A kereskedőnek a következő választásokat kell biztosítani a vásárló számára CIT fizetés esetén:

  • fizetés, fizetőeszköz-regisztráció nélkül

  • fizetőeszköz-regisztrációval egybekötött fizetés

  • fizetés korábban regisztrált fizetőeszköz kiválasztásával

A kereskedő opcionálisan bankkártya-verifikációt is ajánlhat a vásárló számára. Ebben az esetben a bankkártya adatai valós terhelés nélkül kerülnek regisztrálásra (kizárólag bankkártya regisztrációjához vehető igénybe).

Jelenleg a következő fizetőeszközök regisztrációját támogatjuk:

  • bankkártya

  • mobiltárca

  • számlaszám

A feniteken túl a kereskedőnek biztosítania kell a regisztrált fizetőeszköz törlését is a vásárló számára. Ahhoz, hogy a törléshez a vásárlónak ne kelljen újabb tranzakciót indítani, javasoljuk, hogy a regisztrált fizetőeszköz törlése a vásárlói fiokban legyen elérhető a kereskedő oldalán.

Megjegyzés

Egy vásárló több fizetőeszközt is regisztrálhat a kereskedő áruházában.


Bankkártya-regisztráció esetén a fizetési szolgáltató kérheti, hogy a vásárló azonosítsa magát 3DS hitelesítés segítségével. Erre a regisztrációt követő jövőbeni, következő fizetések esetén is sor kerülhet.

Fizetés kereskedői kezdeményezésre (MIT)

A kereskedői kezdeményezésre indított fizetések (MIT) esetén a vásárló hozzájárul ahhoz, hogy a fizetési szolgáltató megjegyezze a vásárló fizetőeszközének adatait a fizetőeszköz-regisztráció során. A regisztrációval együtt a vásárló felhatalmazza a kereskedőt is, hogy az a jövőben a vásárló jelenléte nélkül is megterhelje a regisztrált fizetőeszközt.

Ez mindkét fél számára kényelmes, mivel a vásárlónak nem kell figyelnie a következő fizetés időpontját vagy összegét, a kereskedő pedig biztos lehet abban, hogy soron következő fizetés időben megtörténik. A MIT fizetésre mindaddig sor kerül, amíg a vásárló vagy a kereskedő meg nem szünteti azt (vagy nem érkezik el a lejárat időpontja).

A fentiek értelmében a MIT tranzakcióknak két esete lehetséges:

  • a vásárló egy fizetőeszközt regisztrál és fizet

  • a kereskedő egy korábban regisztrált fizetőeszközt terhel meg

Az első MIT fizetést a vásárló kezdeményezi a fizetőeszköze regisztrációjával. A következő MIT tranzakciókat viszont már minden esetben a kereskedő kezdeményezi, mivel a vásárló a következő fizetéseknél már nincs jelen a tranzakció során.

A kereskedő opcionálisan bankkártya-verifikációt is ajánlhat a vásárló számára. Ebben az esetben a bankkártya adatai valós terhelés nélkül kerülnek regisztrálásra (kizárólag bankkártya regisztrációjához vehető igénybe).

Jelenleg a következő fizetőeszközök regisztrációját támogatjuk:

  • bankkártya

  • mobiltárca

  • számlaszám

A feniteken túl a kereskedőnek biztosítania kell a regisztrált fizetőeszköz törlését is a vásárló számára. Ahhoz, hogy a törléshez a vásárlónak ne kelljen újabb tranzakciót indítani, javasoljuk, hogy a regisztrált fizetőeszköz törlése a vásárlói fiókban legyen elérhető a kereskedő oldalán.

Megjegyzés

Egy vásárló több fizetőeszközt is regisztrálhat a kereskedő áruházában. Ezentúl a vásárló egyidejűleg több MIT fizetést is igénybe venne a kereskedőnél (pl. új előfizetés egy már meglévő mellé). Ilyenkor a kereskedő két módon járhat el:

  • a korábbi MIT fizetés mellé egy újabb MIT fizetést is elfogad

  • a korábbi MIT fizetést törli, és új MIT fizetést fogad el a korábbi és az új fizetés árának összegével

Bankkártya-regisztráció esetén a fizetési szolgáltató kérheti, hogy a vásárló azonosítsa magát 3DS hitelesítés segítségével. Ritkán előfordulhat, hogy a fizetési szolgáltató a következő fizetések során is 3DS hitelesítési kérelmet indít. Ilyenkor a következő tranzakció (és a regisztráció is) automatikusan elutasításra kerül, mivel a vásárló nincs jelen és nem tudja hitelesíteni a tranzakciót. Ezekben a ritka esetekben a vásárlónak meg kell ismételnie a korábbi regisztrációt az adott MIT fizetés újraindításához.

MIT Tranzakció típusai és tulajdonságai

A MIT tranzakciók típusát a létrehozásuk során megadott tulajdonságok határozzák meg, melyek a következők lehetnek:

  • gyakoriság

  • összeg

  • lejárat

A fentiek párosítása alapján a MIT tranzakcióknak négy típusát különböztetjük meg:

  • felhasználás alapú fizetés (OnDemand): a kereskedő tetszőleges gyakorisággal és tetszőleges összeggel hozhat létre következő tranzakciókat, jellemző felhasználási területe a járműbérlés, járműmegosztás, személyszállító szolgáltatások, stb.

  • egyenleg feltöltés (TopUp): a kereskedő tetszőleges gyakorisággal, de csak a megadott összeggel hozhat létre következő tranzakciókat, jellemző felhasználási területe különböző egyenlegek feltöltése

  • beszedési megbízás (BillPayment): a kereskedő előre meghatározott gyakorisággal, de tetszőleges összeggel hozhat létre következő tranzakciókat, jellemző felhasználási területe a számlabefizetés

  • előfizetés (Subscription): a kereskedő kizárólag előre meghatározott gyakorisággal és előre meghatározott összegben hozhat létre következő tranzakciókat (a lejárat időpontjáig), jellemző felhasználási területei az előfizetések, mint a Netflix, Spotify, stb.

A MIT fizetések típusait és jellemzőit a következő táblázat segítségével hasonlíthatja össze.
MIT fizetések típusai és jellemzői

MIT fizetések típusai és jellemzői